,

Bidirectioneel laden: uitgelegd door Stephan Motmans van EnD Werken

bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden: een ‘item’ dat ondertussen al meerdere keren in de media is verschenen. Maar wat is het nu, hoe werkt het en nog belangrijker, zeker voor jou: wat zijn de voordelen? Bidirectioneel laden is, zoals de naam al laat uitschijnen, precies wat je denkt bij het horen van de ‘term’. Bidirectioneel laden staat synoniem voor laden in twee richtingen. Bij ‘traditionele’ laders, ook wel unidirectionele laders genoemd, stroomt de elektriciteit slechts in één richting. In tegenstelling tot bidirectionele laders waarbij de elektriciteit in twee richtingen stroomt. Heb je hier al eens van gehoord maar ben je benieuwd naar het ‘fijne’? In dit blogbericht ontdek je er alles over.

Met bidirectioneel laden stroomt de energie twee kanten op: de auto in, maar ook weer uit. Er zijn 2 situaties te onderscheiden:

Vehicle to Grid

Vehicle to Grid, ook wel V2G genoemd, wordt gebruikt om vermogen (energie) te leveren van een batterij naar het elektriciteitsnet. Daarvoor maakt hij gebruik van een converter die meestal in de lader zit. Zo wordt DC (gelijkstroom) omgezet naar AC (wisselstroom). V2G kan gebruikt worden om de lokale, regionale of nationale energiebehoefte te regelen en in evenwicht te brengen met behulp van slim laden. Elektrische voertuigen kunnen opladen tijdens daluren en energie teruggeven aan het net tijdens piekuren.

Vehicle to Home

Het tegenovergestelde van V2G: V2H. Vehicle to Home wordt gebruikt om vermogen (energie) te leveren van een batterij naar een huis of mogelijk een ander soort gebouw. Net als V2G kan ook V2H gebruikt worden om lokale, regionale of zelfs nationale elektriciteitsnetten op grotere schaal te regelen en in evenwicht te brengen. Door je elektrische wagens ‘s nachts op te laden bijvoorbeeld, op het moment dat er minder vraag is naar elektriciteit en die elektriciteit vervolgens te gebruiken om je huis overdag van stroom te voorzien.

Met een oog op de energietransitie zullen zowel V2G als V2H steeds belangrijker worden. Zo kan een beweging gemaakt worden richting volledig hernieuwbare energiesystemen.

De voordelen voor jou: op een rijtje

Laten we beginnen met het voordeel dat wellicht het meest interessant is voor jou: je kan geld verdienen door overtollige energie terug aan het net te verkopen. Ongeacht of het komt van je eigen energiebron, zoals zonnepanelen op het dak, van de stroombron van je huis of van de lader bij je lokale supermarkt.

Overigens kan je geld besparen door gebruik te maken van daluren in de energietarieven. Ingrid Malmgren, een Canadese academicus, schat een totale besparing van rond de 5.000 euro over de levensduur van een voertuig. Bovendien bieden veel energiebedrijven een extra stimulans, in de vorm van prijsverlagingen, om bestuurders van elektrische voertuigen aan te moedigen te laden tijdens daluren. Daardoor wordt de elektriciteit op dat moment nog goedkoper.

Ook wordt je nog zelfvoorzienender doordat je kan aansluiten op een eigen, hernieuwbare energiebron. Denk er maar eens over na: als je zonnepanelen op het dak hebt die overdag je huis van energie voorzien, kan alle overtollige energie opgeslagen worden in de elektrische wagen en gedurende de nacht gebruikt worden. Of de volgende dag of tijdens het rijden.

Binnen ons merkenpakket heeft Wallbox de ‘Quasar’ ontwikkeld, een nieuwe bidirectionele lader. Wil jij graag profiteren van de vele voordelen die bidirectioneel laden jou te bieden heeft maar weet je niet goed waar te beginnen? Stephan van EnD Werken staat voor je klaar met een passend advies. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.